De 7de editie van de Media Future Week in het teken van ‘Storytelling in a Post-Truth Media World’.

Van maandag 15 tot en met donderdag 18 mei vond de zevende editie van de Media Future Week plaats. Deze keer in het teken van ‘Storytelling in a Post-Truth Media World’. Studenten, media-professionals en internationale topsprekers kwamen samen op het Media Park in Hilversum voor een week vol co-creatie, workshops en lezingen.

Inspirerende topsprekers uit de media-industrie
Media Future Week brengt deelnemers naar een next level in hun vakgebied en versterkt de relatie tussen onderwijs en media-industrie. De deelnemers (studenten van media gerelateerde opleidingen; ontwerpers, strategen en techneuten) worden tijdens dit intensieve programma uitgedaagd om na te denken over zaken als hoeveel waarde geef je als (toekomstig) media maker aan de waarheid? Hoe ontwerp je als mediamaker mediaproducten waarin feiten, waarheid en boodschappen die het publiek bereiken?

“I love talking in front of students, students don’t yet know what’s possible or not and so it’s possible for them to make things that are impossible” – Amber Case

MFW biedt ze nieuwe kennis, tools en inzichten door middel van een programma met internationale topsprekers en 50 uur aan co-creatie sessies. In 4 dagen werkten de deelnemers van 10 hogescholen in gemixte teams aan oplossingen voor casussen vanuit bedrijven als Menses, Ster, KRO-NCRV, Zoom Media en VPRO.  Daarbij werden de deelnemers geïnspireerd door sprekers uit de internationale media-industrie, waaronder journalist en schrijver Joris Luyendijk, de Russische blogger en schrijver Evgeny Morozov en de Canadese science fiction schrijfster Madeline Ashby. Daarnaast kregen de deelnemers co-creatie sessies aangeboden in multidisciplinaire teams, workshops over Business Modelling, Pecha Kucha, Factchecking

Tevreden deelnemers en casepartners
De teams presenteerden aan het eind van de Media Future Week hun concept in de vorm van Pecha Kucha; 20 slides in 6 minuten en 40 seconden. De bedrijven waren onder de indruk van de creativiteit en oplossingen die de deelnemers presenteerden. Verschillende teams kregen dan ook de uitnodiging om langs te gaan bij de casepartner om het idee verder uit te werken.

“Dit idee raakt precies het hart van wat wij willen bereiken met Menses. Tijdens de dragons den kreeg het al drie duimen omhoog, maar met dit eindresultaat krijgt het zes armen omhoog!” – Niels Bonenkamp, casepartner Menses van Media Future Week 2017

Deelnemers moesten diep graven voor creatieve uitkomsten, maar wisten allemaal te imponeren. De diverse vraagstukken leverden stuk voor stuk hun eigen oplossingen op. Van de mogelijkheid om zelf je sportbeleving te veranderen door onder andere de commentaarstem aan te passen tot een systeem waarmee het kijken van reclames beloond werd. Grote verrassing was het team dat met een bakfiets het podium opreed en zich presenteerde alsof het uit de toekomst teruggekomen was. Het team had kort voor de presentatie hun plannen nog omgegooid en moesten snel iets verzinnen, maar kregen met deze opvoering wel de lachers op hun hand.

Het algehele gevoel dat achterbleef was tevredenheid, zowel bij organisatie en casepartners als bij deelnemers. Vier dagen hard werken aan lastige vraagstukken leverde hen naast werkervaring ook vriendschappen en kennis over media en zichzelf op

“De eerste dag dacht ik, waar ben ik nu weer beland. Normaal gesproken doe ik niets met conceptueel denken. Maar het was fantastisch om na te denken waarom je iets creëert en op zoek te gaan naar de diepere betekenis van je ontwerp.” – Joey Smeets, Deelnemer Media Future Week 2017 

MFW gemist? 
Heb je het programma gemist, wil je de presentaties nog eens terugkijken of wil je zien waar de studenten zich tijdens deze week mee bezig hebben gehouden? In deze mail vind je een overzicht van alle video’s, slides, verslagen en foto’s.

Foto’s
Bekijk de foto’s van de Media Future Week op Flickr.

Video’s
De video’s van de Media Future Week zijn hier te vinden.

Interviews
Bekijk hier de interviews met keynote sprekers die tijdens de Media Future Week gehouden zijn.

Verslagen