Hilversum Media Campus zet technologie en jong talent op podium Dutch Media Week

Mensen en bedrijven in de media-industrie up-to-date houden – dat is de missie van Hilversum Media Campus. Van student tot professional, van technologie tot storytelling – HMC biedt voor ieder wat wils. Dat is onder meer terug te zien in de diverse activiteiten die we tijdens de Dutch Media Week aanbieden!

TV is technologie, maar zonder mensen geen technologie

Door onderwijs en bedrijfsleven met elkaar te verbinden en het onderwijsaanbod af te stemmen op de behoeftes van bedrijven geeft HMC de mediawereld een boost. Marlies van de Meent, community manager van HMC licht toe: “Net als veel bedrijfstakken is er in de media een enorme behoefte aan ICT personeel. Daarom biedt HMC samen met de Hogeschool van Amsterdam en MyBit het omscholingstraject ‘Make IT Work’ aan. Hier worden deelnemers omgeschoold tot software engineer in de media”. Het traject bestaat uit een deel opleiding en een deel werken in de praktijk. Hiervoor is HMC nog op zoek naar bedrijven die werkplekken willen aanbieden. “Ook tijdens de Dutch Media Week proberen we bedrijven te interesseren, onder andere door op te treden tijdens de Technology Update op 7 september”.

“Ook hebben we een primeur tijdens de Dutch Media Week”, verklapt Marlies. “Samen met Ziggo en NHTV lanceren we een lectoraat waar onderzoek gedaan wordt naar media-innovatie rondom sport. Het lectoraat zal zich richten op het combineren van kennis en ervaringen op het gebied van (digital) media en (live) events en experiences. Marnix van Gisbergen zal daarover meer vertellen tijdens het Cross Media Café Coming Soon in Beeld en Geluid op 7 september.”

Jong talent in het zonnetje

Naast een focus op technologie richt HMC zich ook op aanstormend talent. Marlies: “Dit jaar zetten we afstudeerders in de spotlight van mediabedrijven. We selecteren het beste afstudeerwerk van bijvoorbeeld de HKU en Dutch Filmers’ Academy en laten het zien in drie Pop-Up Cinema’s. De echte toppers krijgen zelfs de kans zich aan mediabedrijven te presenteren tijdens het Cross Media Café”.

Maar ook voor de jongste bezoekers van Dutch Media Week is gedacht. Zij leren tijdens de Open Studio Dagen coderen tijdens de CoderDojo in Beeld en Geluid. Het resultaat is vervolgens reuzegroot te zien op het LED-scherm van Ziggo.