‘TDP opent een grote deur’

Hilversum Media Campus is in oktober van start gegaan met de tweede editie van het Talent Development Program (TDP). Het TDP is een traineeship dat specifiek is afgestemd op de behoeften van de media-industrie. Tijdens het 9 maanden durende programma doen de talenten (betaalde) praktijkervaring op bij mediabedrijven en verdiepen en verbreden hun kennis en skills in workshops en masterclasses. Naast de inhoudelijke thema’s Content & Creatie, IT & Technology en Business & Marketing ligt er een grote focus op 21th century skills zoals samenwerken, communiceren, probleemoplossend vermogen en creativiteit. Er doen nu 14 deelnemers mee aan het TDP en 7 mediabedrijven. Wij vroegen Chris Wielink, een TDP-deelnemer, wat hij tot nu toe van het TDP vindt.

Ervaringen

Chris is pas net begonnen aan het TDP maar heeft al waardevolle kennis opgedaan die hij kan toepassen op zijn eigen onderneming. “Dit komt doordat het eerste blok marketing was. Dingen als het maken van een klant-persona of een waarde propositie zijn handig om gerichter content te maken en daarmee een doelgroep effectiever te bereiken. Het helpt mij bijvoorbeeld minder op mijn werkplek als editor bij United. Daarom kijk ik erg uit naar het blok content en creatie. Daar ligt toch wel echt mijn passie. Ik ben heel benieuwd hoe dat ingevuld gaat worden!”

We stelde Chris de vraag wat hij tot nu toe het leukst vond om mee te maken. Met name het uitje naar Sanoma vond hij enorm leerzaam, maar het bezoeken van het hoofdkantoor van Nu.nl behoorde ook tot zijn hoogtepunten. ‘’Het was erg gaaf om echt op het hoofdkantoor van Nu.nl rond te lopen en te zien hoe daar gewerkt wordt. Daarnaast was de presentatie over Guerrilla marketing op de campus erg entertaining, omdat het dealde met de uitersten in wat met marketing mogelijk is.”

Chris zijn eerste maand werken in de media industrie was volgens hem wel een eye opener. ‘’Het was een enorme schrik om te zien hoe weinig ik eigenlijk nog wist na vier jaar opleiding. Om de pro’s daar aan het werk te zien zette me wel even met beide benen op de grond en liet me beseffen dat ik nog enorm veel te leren heb. Gelukkig krijg ik daar bij United ruim de kans voor en is de ratio oefenprojecten en daadwerkelijke opdrachten precies goed om mij te motiveren mijn beste beentje voor te zetten.”

Tips

Voor toekomstige deelnemers aan het TDP heeft Chris nog een paar tips. Je moet volgens hem bij de voorbereiding van de selectiedag meer uitgaan van een gesprek dan een presentatie. “Aan het begin is het wel belangrijk om je zegje te doen over wat je kan en al hebt gedaan, maar probeer er daarna ook gewoon een leuk gesprek uit te halen waarin jouw passie naar voren komt. Dit schept gelijk een soort band met de persoon tegenover je en het haalde bij mijzelf ook meer naar boven dan als ik het gevoel had dat ik op een stip stond te performen voor een jury.” Daarnaast is het programma volgens hem zeker kansrijk en loont het om eraan mee te doen. “Het opent een grote deur”.