Inspiratiesessie Virtual Reality

Virtual Reality is al tijden het buzzword in de media industrie. Deze nieuwe technologie biedt media makers de mogelijkheid om een verhaal op een immersive en emotionele manier te vertellen. Reden genoeg dat veel filmmakers, journalisten maar ook merkstrategen met interesse naar VR kijken. Maar VR is niet zomaar een gimmick die je ergens opplakt. Het productieproces is complex en VR is niet voor ieder content type geschikt. Tijdens deze inspiratiesessie op donderdagavond 9 februari presenteert Geert-Jan Strengholt, Senior Projectmanager bij VPRO, de ervaringen van VPRO met diverse VR-producties.

Als gebruiker van Virtual Reality ervaar je al snel de kracht van dit nieuwe medium: je zit echt in het verhaal en hebt het gevoel echt op een andere plek te zijn. Het is een intense beleving. Daarmee is VR voor mediamakers, van journalisten tot filmmakers, een interessante nieuwe technologie. Maar VR zorgt ook voor nieuwe uitdagingen. Waar zit bijvoorbeeld de regisseur, als alles in 360 graden opgenomen wordt? Hoe vertel je een verhaal, als de kijker alle kanten op kan kijken en daardoor net die cruciale actie van een van de hoofdpersonen of verslaggever mist? En waar moet je nog meer aan denken bij de start van een VR-productie?

Aan de hand van recent werk presenteert Geert-Jan Strengholt de ervaringen van VPRO op het gebied van VR.

Geert-Jan Strengholt

Geert-Jan Strengholt is Senior Project manager van VPRODigitaal. Vanaf het begin dat VPRO begon te experimenteren met VR, zo’n twee jaar geleden, is Geert-Jan betrokken geweest bij de VR-producties. De laatste productie waar hij aan werkte is Onzichtbaar Nederland, een project bestaande uit een televisie serie, VR-film en applied game. De VR-film is gepubliceerd op YouTube360 en FacebookVR. Ook is hij betrokken bij White Spots, een transmedia project over de grenzen van internet, inclusief AR/VR technologie. Dit project werd genomineerd voor de Digital Storytelling Award van het Nederlands Film Festival en Prix Europa 2016. Eerder werkte hij mee aan producties als ‘Langs de oevers van de Yantze’ en ‘De volmaakte mens’.

Kosten

De sessie maakt onderdeel uit van het Talent Development Program van Hilversum Media Campus, een springplank voor young professionals die dromen van een baan in de media. Ook voor professionals is het mogelijk om bij deze sessie van het Talent Development Program aan te schuiven! Deelname aan de inspiratiesessie is kosteloos, maar vol = vol.

Let op: nieuwe locatie – LAB24

De inspiratiesessie start om 18.30 uur en is uiterlijk 20.30 uur afgelopen. Locatie is deze keer LAB24 (het rode gebouw met de letters: Front Row at the Media Park), aan het Joop van den Endeplein op het Media Park.

Aanmelden

Ben je geïnteresseerd om deze inspiratiesessie te volgen? Het maximum aantal deelnemers is inmiddels bereikt, maar je kunt je wel inschrijven voor de wachtlijst. Als iemand afzegt, kun je alsnog komen. Meld je aan bij meeting@hilversummediacampus.nl.