Community & Learning

HMC is een platform voor een leven lang leren in de mediawereld: een netwerk van mediabedrijven en aanbieders van opleidingen.

We bieden je een overzicht van relevante opleidingsmogelijkheden, geven informatie over actuele thema’s en maken slimme verbindingen tussen opleidingen en bedrijven.

Dé plek voor een leven lang leren in de media

Dat doen we zeker niet alleen, maar met de steun van de partijen uit onze community. Hoe kunnen we werken in de media-industrie makkelijker en leuker maken? Welke skills of kennis willen professionals en studenten ontwikkelen? Hoe kunnen we dit slim organiseren? Er wordt al heel veel georganiseerd, maar soms moet je maar net weten waar en bij wie je moet aankloppen. HMC kan je daarbij helpen! HMC is een kruispunt voor een leven lang leren in de media-industrie.

Aarzel niet om met ons contact op te nemen met je vragen op het gebied van het ontwikkeling van jezelf of de mensen in je organisatie. We kunnen je koppelen aan experts, opleidingsaanbieders of kijken of we met je concullega’s een traject op kunnen zetten waarbij jullie je kennis kunnen delen.

Studenten en bedrijven bij elkaar brengen

Daarnaast zet HMC zich ook in om studenten en bedrijven dichterbij elkaar te brengen. Vind je het leuk om een keer als gastdocent op te treden, een groep studenten een kijkje achter de schermen te geven of heb je een opdracht waar je een groep studenten op wilt zetten? Of ben je juist op zoek naar gastdocenten, een kijkje achter de schermen bij bedrijven of een challenge waar een groep studenten aan gaat werken? HMC koppelt je direct aan de goede persoon om dit van de grond te krijgen!

Media Park Safari

Een van de activiteiten die we vanuit Community & Learning organiseren zijn Media Park Safari’s – waarbij groepen studenten, docenten of professionals een kijkje achter de schermen krijgen bij mediabedrijven. Bij omroepen, facilitaire partijen of juist MKB’ers- dat hangt af van de groep die op safari gaat en wat jullie behoeften zijn.

Inspiratiesessies en workshops

In samenwerkingen met partijen uit ons netwerk bieden we geregeld interessante sessies aan. Bijvoorbeeld Meet the Mastersessies met internationale sprekers die in Nederland zijn, terugbliksessies op grote internationale events maar ook netwerkevents waarbij bijvoorbeeld de HR managers van mediabedrijven bij elkaar komen om gezamenlijke issues te bespreken. Ook de inspiratiesesssies die vanuit het Talent Development Program georganiseerd worden zijn te volgen door geïnteresseerde professionals of studenten. Kijk eens op onze agenda wat er voor de komende periode op de planning staat.

Challenge

Bij het organiseren van Challenges matchen we groepen studenten aan bedrijven. De studenten gaan aan de slag met een uitdagende opdracht van het bedrijf. Daarbij worden ze begeleid vanuit de opleiding en het bedrijf waarvoor ze de challenge doen. Na een afgesproken periode van bijvoorbeeld een maand, presenteren de studenten de oplossing van de Challenge.

Media Future Week

Media Future Week is al zes jaar hét pressure cooker event waar studenten van mediagerelateerde opleidingen naar the next level worden gebracht in hun media kennis, skills en persoonlijke ontwikkeling. 120 enthousiaste en gemotiveerde studenten van diverse onderwijsinstellingen worden aan het begin van de week gemengd in multidisciplinaire teams. Samen duiken ze vier dagen lang in een case van een mediabedrijf. In een intensief maar afwisselend programma van lezingen, workshops en co-creatiesessies worden allerlei facetten van de toekomst van media bediscussieerd. Op de laatste dag worden de uitgedachte concepten gepresenteerd aan de opdrachtgevers.

Media Future Week wordt georganiseerd door iMMovator en Hilversum Media Campus in samenwerking met een groot aantal partners. De sprekers worden mede mogelijk gemaakt door het Stadsfonds Hilversum.

Topklas Digital Design

In het project Topklas Digital Design werken middelbare scholieren aan mediacases van bedrijven. In een programma van 4 maanden waarbij de groep één vrijdag in de drie weken bij elkaar komt voor workshops, brainstorms en lezingen, worden de leerlingen begeleid bij het bedenken van een oplossing voor hun case. Het eindgala in 2017 bruiste van de inspiratie en talent! Topklas Digital Design is mede mogelijk gemaakt door het Stadsfonds Hilversum.

Make IT Work

Hogeschool van Amsterdam schoolt in het omscholingstraject Make IT Work hoogopgeleide talenten zonder specifieke ITC-achtergrond om naar een software engineer op hbo-niveau. Make IT Work heeft in een jaar al ruim 80 professionals aan een uitdagende baan en doorgroeimogelijkheden in de ICT geholpen. 18 april 2017 is voor het eerst een variant van Make IT Work specifiek gericht op de media-industrie gestart op het Media Park in Hilversum. Hogeschool van Amsterdam werkt daarbij samen met Hilversum Media Campus, platform voor lifelong learning en IT-specialist MyBit. Lees hier meer over Make IT Work.

VR Academy

Hilversum Media Campus, NHTV, HKU en MediaMonks gaan zich samen inzetten voor een VR Academy. Hiermee komen we tegemoet aan de groeiende behoefte uit de industrie om professionele kennis en skills te ontwikkelen op het gebied van Virtual Reality. Deze relatief nieuwe technologie biedt nieuwe marktkansen voor de creatieve industrie, ook op internationaal niveau. Om die daadwerkelijk te pakken biedt VR Academy verschillende soorten state-of-the-art trainingen aan, elk gericht op een andere doelgroep. Lees hier meer. 

Platform voor opleidingsaanbieders

Ben je opleidingsaanbieder? We komen graag met je in contact zodat we jouw aanbod kunnen meenemen in ons platform. En signaleren we kansen, dan weten we jou te vinden om te kijken of we daar samen passend aanbod voor kunnen ontwikkelen. Daartoe organiseren we ook één keer per kwartaal een overleg tussen de afdelingen HR van mediabedrijven – om te onderzoeken welke kansen en behoeften er zijn op opleidingsgebied.

Neem contact op met Lotte Volz of Marlies Hakvoort, zij helpen je graag verder.