Living lab

De ontwikkelingen in de media-industrie gaan hard en bij blijven met de laatste technologische of social trends is een must. Je blijft op de hoogte door achtergronden te verzamelen, blogs te lezen, kennisevents te bezoeken, maar vooral door zelf te experimenteren met nieuwe technieken, devices en toepassingen.

Het living lab wordt een plek waar je samen met anderen nieuwe technieken kunt uitproberen en je kunt buigen over complexe projecten. Organisaties doen zelf ook al veel aan onderzoek en ontwikkeling, maar de ervaring en kennis delen met andere pioniers is bijzonder waardevol. Onze droom is dat in het medialab van HMC concurrenten samenwerken aan innovatie en dat dit een plek (of plekken) wordt waar we nieuwe producten en diensten direct kunnen testen.

Een living lab wil zeggen dat het lab niet één vast locatie heeft, maar dat er op verschillende plekken (daar waar dat het meest zinvol is voor het project) geëxperimenteerd wordt. Daarbij gaat het in ieder geval om meerdere partijen die samenwerken aan een project. In het living lab voor de media-industrie wordt user-centred onderzoek gedaan in een open innovatie ecosysteem.

Er is veel research gedaan voor het Living Lab, waarbij diverse innovatie-agenda’s verzameld en geanalyseerd zijn. Er zijn 59 innovatie-onderwerpen van bedrijven en kennisinstellingen in kaart gebracht, verdeeld over 11 thema’s en 3 hoofdcategorieën. Er zijn 3 onderwerpen gekozen waarvoor gerichte bijeenkomsten met partijen zijn georganiseerd om te verkennen of gezamenlijke onderzoeksprojecten mogelijk zijn:

Sluit je aan bij het Living Lab

Ben je geïnteresseerd om mee te denken of mee te werken aan een van de bovenstaande projecten uit het living lab? Neem dan contact op met Herman Julsing, hij hoort graag waar jullie kansen zien.