VR Academy

Virtual Reality is al een tijdje hét buzzword in de creatieve industrie. Door een VR-bril op te zetten zit je als gebruiker veel meer in een verhaal. Je hebt het gevoel er echt bij te zijn en je voelt je meer betrokken door de intense beleving. Deze kracht maakt VR heel interessant voor mediamakers, maar de technologie zet makers ook voor uitdagingen. Waar zit bijvoorbeeld de regisseur, als alles in 360 graden opgenomen wordt? Hoe stitch je de verschillende beelden aan elkaar zodat het niet van echt te onderscheiden is? En hoe vertel je een verhaal, als de kijker alle kanten op kan kijken en daardoor net die cruciale actie van een van de hoofdpersonen of verslaggever mist?

De opmerking “Ik wil ook VR” of de vraag “Moeten we niet iets met VR?” komt steeds vaker aan de orde tijdens brainstorms binnen redactieteams en R&D afdelingen. Hoewel dit vaak zorgt voor enthousiaste reacties loopt het daarna vaak vast op de vraag maar waarom en hoe dan?

Hilversum Media Campus, NHTV, HKU en MediaMonks gaan zich samen inzetten voor een VR Academy. Hiermee komen we tegemoet aan de groeiende behoefte uit de industrie om professionele kennis en skills te ontwikkelen op het gebied van Virtual Reality. Deze relatief nieuwe technologie biedt nieuwe marktkansen voor de creatieve industrie, ook op internationaal niveau. Om die daadwerkelijk te pakken biedt VR Academy verschillende soorten state-of-the-art trainingen aan, elk gericht op een andere doelgroep.

Van makers tot directie

Gecoördineerd door Hilversum Media Campus worden vier samenhangende trainingen ontwikkeld:

  • ‘Breaking the ground for VR’ – inleiding op het vakgebied voor directie en hoger management, waarbij de impact van VR voor mediaproducties aan bod komt en de nadruk ligt op strategie en implicaties van VR op de business.
  • ‘Setting the VR groundrules’ – een introductietraining waarbij makers met geen tot weinig VR- de impact van Virtual Reality ervaren en na afloop zicht hebben op de andere manier van denken en doen die VR vraagt van makers.
  • ‘Realizing Virtual Reality’ – een verdiepingstrack die meer ervaren makers naar een hoger niveau brengt zodat ze zich kunnen ontwikkelen tot heuse VR-expert.
  • ‘Expanding the virtual horizon’ – voor experts op het gebied van VR uit de mediawereld en het onderwijs die samen de docentengroep van VR Academy vormen. Na afloop van de trainingen gaan deze experts met elkaar aan de slag om te bepalen waar nog verdere onderzoeks- en ontwikkelmogelijkheden liggen.

Breaking the ground for VR

Virtual Reality (VR) is al tijden een buzzword. Nu VR-headsets steeds goedkoper worden bereiken VR-producties ook steeds vaker de consument in de huiskamer. Als mediamaker wil je voorop blijven lopen en experimenteren met deze immersive vorm van storytelling. De vraag “Moeten we niet iets met VR?” komt daarmee ook steeds vaker aan de orde. Na een eerste enthousiaste reactie, loopt het daarna vaak vast op de vraag maar waarom en hoe dan?

Deze vragen staan centraal tijdens de tweedaagse training ‘Breaking the Ground for VR’van Hilversum Media Campus, MediaMonks, NHTV en HKU. Na deze training ben je in staat een weloverwogen besluit te nemen over het wel of niet inzetten van VR in jouw mediastrategie en heb je de vaardigheden om ideeën en doelstelling om te zetten in een effectieve VR-briefing.

Tijdens de training gaan VR-experts Robert-Jan Blonk (VR Producer van MediaMonks) en Marnix van Gisbergen (Professor Digital Media Concepts van NHTV) en Hartmut Koenitz (Professor Interactive Narrative Design van HKU) in op het hele VR-productieproces: van idee tot realisatie. Het uitgangspunt: maak een complete briefing voor een VR-productie.

Wil je kritisch kunnen kijken naar de mogelijkheden van VR voor jouw organisatie – is het een hype of een must? En wil je weten wat er allemaal komt kijken bij een VR-productie, van idee en businessmodel tot een goede briefing? Schrijf je dan in voor de training ‘Breaking the Ground for VR’ die op donderdag 26 maart en 6 april plaatsvindt. Meer informatie vind je op deze pagina.