VR Academy

Virtual Reality (VR) is al tijden een buzzword. Nu VR-headsets steeds goedkoper worden bereiken VR-producties ook steeds vaker de consument in de huiskamer. Als mediamaker wil je voorop blijven lopen en experimenteren met deze immersive vorm van storytelling. De vraag “Moeten we niet iets met VR?” komt daarmee ook steeds vaker aan de orde. Na een eerste enthousiaste reactie, loopt het daarna vaak vast op de vraag maar waarom en hoe dan?

Deze vragen staan centraal tijdens de tweedaagse training ‘Setting the VR groundrules’ van Hilversum Media Campus, MediaMonks, NHTV en HKU. Na deze training ben je in staat een weloverwogen besluit te nemen over het wel of niet inzetten van VR in jouw mediastrategie. Ook heb je de vaardigheden om ideeën en doelstelling om te zetten in een effectieve VR-briefing.

VR Academy from Hilversum Media Campus on Vimeo.

PROGRAMMA

Op dag 1 (donderdag 30 november) staat in het teken van het maken van een briefing. Je zal VR/AR voorbeelden ervaren, je krijgt VR insights rondom creatie, media strategie, verhaallijnen en R&D. In de middag ligt de focus op de VR briefing. Je krijgt echte briefing te zien en er wordt gesproken over techniek, productie, bewijs, financiën en budget. Er wordt gewerkt in groepen maar ook klassikaal kennis gedeeld door de trainers.

Op dag 2 (woensdag 13 december) staat in het teken van debriefing. Gebaseerd op de beste briefing van dag 1 werken de deelnemers nu verder aan de debrief of ideeën generatie. Je krijg inzichten gepresenteerd van academische studies en project ervaringen (fails) en wat we daarvan kunnen leren. We discussiëren over VR storyboards, social VR, de duur, camera’s, productie rollen, stiching en software.

TRAINERS

Robert Jan BlonkRobert-Jan Blonk is een VR Producer bij MediaMonk – ’s werelds grootste creatieve productiebureau. Hij behoort tot de eerste generatie VR producers. Zijn serieuze senior skills overstijgen zijn jongensachtige uiterlijk. Robert-Jan heeft 11 jaar gewerkt in de broadcasting, film en creatieve productie industrie voordat hij zichzelf onderdompelde in virtual reality vanaf 2015. Hij is betrokken geweest bij de productie van verschillende internationaal gewaardeerde VR ervaringen, zoals projecten voor Samsun en Startup Fest Europe.

Marnix van GisbergenMarnix van Gisbergen is professor ‘Digital Media Concepts’ en Manager Business Innovation & Research bij NHTV Breda University of Applied Sciences (Academy for Digital Entertainment). Met een internationaal team media onderzoekers en game ontwikkelaars werkt Marnix aan nationaal en internationaal gefinancierd onderzoek. Zijn meest recente onderzoek is erop gericht om merken een virtual reality strategie te laten opzetten gebaseerd op media context connectivity.

Hartmut KoenitzHartmut Koenitz is professor ‘Interactive Narrative Design’ van de HKU en doet onderzoek naar interactive narrative design in video gemaes en andere opkomende digitale formats. Daarvoor was hij actief aan de afdeling telecommunicatie/Entertainment Media Studies aan de Universiteit van George. Hier leidde hij een onderzoeksteam en ontwikkelde ASAPS , een open en uitbreidbaar systeem voor interactive digital narrative design.

AANMELDEN

Deelnemen aan deze training? De training vindt plaats op donderdag 30 november en woensdag 13 december in Hilversum. Kosten voor deelname bedragen €750,- inclusief catering. Er is plek voor maximaal 20 deelnemers en vol = vol. Aarzel dus niet met inschrijven!

Schrijf je hier in

Over VR Academy

 

Hilversum Media Campus, NHTV, HKU en MediaMonks gaan zich samen inzetten voor een VR Academy. Hiermee komen we tegemoet aan de groeiende behoefte uit de industrie om professionele kennis en skills te ontwikkelen op het gebied van Virtual Reality. Deze relatief nieuwe technologie biedt nieuwe marktkansen voor de creatieve industrie, ook op internationaal niveau. Om die daadwerkelijk te pakken biedt VR Academy verschillende soorten state-of-the-art trainingen aan, elk gericht op een andere doelgroep.

Van makers tot directie

Gecoördineerd door Hilversum Media Campus worden vier samenhangende trainingen ontwikkeld:

  • ‘Breaking the ground for VR’ – inleiding op het vakgebied voor directie en hoger management, waarbij de impact van VR voor mediaproducties aan bod komt en de nadruk ligt op strategie en implicaties van VR op de business.
  • ‘Setting the VR groundrules’ – een introductietraining waarbij makers met geen tot weinig VR- de impact van Virtual Reality ervaren en na afloop zicht hebben op de andere manier van denken en doen die VR vraagt van makers.
  • ‘Realizing Virtual Reality’ – een verdiepingstrack die meer ervaren makers naar een hoger niveau brengt zodat ze zich kunnen ontwikkelen tot heuse VR-expert.
  • ‘Expanding the virtual horizon’ – voor experts op het gebied van VR uit de mediawereld en het onderwijs die samen de docentengroep van VR Academy vormen. Na afloop van de trainingen gaan deze experts met elkaar aan de slag om te bepalen waar nog verdere onderzoeks- en ontwikkelmogelijkheden liggen.